När du handlar hos oss har vi som mål att ge så bra service som möjligt, så att du blir nöjd och gärna återkommer. Här i nätbutiken säljer vi våra artiklar till myndiga privatpersoner samt till församlingar, företag, organisationer, och offentlig förvaltning.

 

1. KÖP

När du handlar hos oss ingår alltid moms i det angivna priset. Samtliga priser är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Du kommer att debiteras i SEK, även om du inte bor i Sverige. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Artiklar som i ett givet ögonblick är köpbara här skall då verkligen också finnas rent fysiskt i vår butik. Och precis som kunderna i den fysiska butiken, så får nätkunden normalt sina önskade artiklar först efter att vi fått betalt för dessa. Transporten av inköpta/beställda artiklar till önskad leveransadress sköts sedan normalt av Postnord och deras samarbetspartners.

De köpbara artiklarna finns ju bevisligen, men när det gäller beställningsvaror och förfrågningar — alltså artiklar som INTE just nu finns på plats i butiken — är det inte alltid så. I vissa fall kan vi få hem dem på mindre än en vecka, men vissa saker kan ha långa leveranstider — eller rent av ha slutat att tillverkas — så var ute i god tid!!. För dyrare artiklar (t.ex. specialbeställda äkta ikoner, eller riktigt stora krubbfigurer) kräver vi normalt halva slutsumman i handpenning innan vi gör beställningar hos våra leverantörer.

Att lägga en order är lagligt bindande men påverkar inte dina rättigheter som kund. Alla får skapa ett kundkonto, men du behöver vara 18 år eller äldre för att göra det. När du lägger en order i vår nätbutik går du med på att uppge: 

  • Ditt riktiga namn
  • Ditt person- eller organisationsummer
  • Ett telefonnummer där vi kan kontakta dig (ifall vi behöver få tag på dig angående något som rör din order)
  • Din e-postadress
  • Din faktureringsadress (om du inte betalar direkt via t.ex. Paypal)
  • Din leveransadress (som kan vara samma som faktureringsadressen) 

Genomförd beställning innebär att du samtycker till att dina adress- och person- eller organisationsuppgifter registreras i vårt kundregister.

När du har lagt en order kommer du att få en orderbekräftelse per e-post, och sedan — såvida du inte betalade direkt med t.ex. Paypal — ytterligare ett e-postmeddelande med fakturan (som pdf-fil) som förfaller till betalning efter 10 dagar. Slutligen får du en leveransbekräftelse per e-post när vi postar produkten/produkterna du köpt.
Notera att ju fortare du betalar desto fortare får du din beställning hemskickad.

 

2. LEVERANS

Vi sätter en ära i att hantera alla beställningar så snabbt som möjligt, men privatkunder samt nya företagskunder får normalt inte sina beställda artiklar förrän betalningen blivit synlig på vårt bank- eller Paypal-konto. När detta skett postar vi normalt försändelsen samma dag. Därefter färdas försändelsen precis så fort som speditören — vanligen Postnord men ibland DHL, Schenker eller någon annan — finner lämpligt. Om leveransadressen är inom Sverige får du därför normalt — om brevbäraren så vill —  paketet/brevet direkt i brevlådan, eller också får du hämta ut det på Postnords närmaste utlämningsställe. Inom Sverige kan du alltså räkna med i bästa fall 1-3 arbetsdagars leveranstid från det att betalningen nått oss. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

Större paket/lådor

Större försändelser med artiklar levereras normalt sätt till hela Sverige med hjälp av Postnord, eller speditörer som DHL eller Schenker. Leveranser till övriga länder löser vi från fall till fall. Huruvida leveransen sker till din uppgivna leveransadress eller till närmaste paketutlämningsställe beror på speditörens val. Om paketet levererats till ett paketutlämningsställe, skickas ett SMS ut om att ditt paket finns klart för upphämtning. Har du inte angivit ett mobilnummer får du istället en brevavi som inkluderar referensnummer samt anvisning om var paketet finns att hämta.

Brev och mindre paket/lådor

Mindre försändelser levereras normalt sätt till hela Sverige med hjälp av Postnord, direkt till din uppgivna leveransadress om de inte är skrymmande, i övriga fall till ditt närmaste postombud. Om paketet anlänt till ombudet skickas ett SMS ut om att ditt paket finns klart för upphämtning. Har du inte angivit ett mobilnummer får du istället en brevavi som inkluderar referensnummer samt anvisning om var paketet finns att hämta.

Händelser utanför vår kontroll
Under force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Med force majeure avses bland annat strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos företaget eller hos företagets leverantörer.

Ibland kan paket som går utomlands försenas i tullkontroll när det anländer till ditt land. Detta är utanför vår kontroll, och vi kan inte hållas ansvariga för sen ankomst om paketet hålls kvar på detta sätt.

Eventuell tullavgift
Produkter som levereras till destinationer utanför EU kan bli föremål för skatter och avgifter som ett resultat av lokal lagstiftning eller tullformaliteter och vi rekommenderar att du kontrollerar importavgifter som gäller i ditt land innan du beställer produkter.

Mottagaren av ordern är ansvarig för alla tullformaliteter för import av produkter, och kommer att behöva betala eventuella avgifter för internationell leverans, inklusive importtull och skatter. Om du beställer produkter som ska levereras utanför EU till någon annan, vänligen se då till att de är medvetna om att de kommer att bli ansvariga för dessa eventuella kostnader. Du (eller mottagaren av produkterna) blir importör för produkterna om de ska skickas utanför EU. Därför, innan du beställer, är det ditt ansvar att kontrollera att alla beställda produkter följer statliga och federala importregler och att det inte finns några lokala krav eller begränsningar som kan påverka mottagandet av din beställning.

Transportskador 

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till oss via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.